تصویر انسان ایرانی در سینمای آوینی
فرهنگی
بزرگنمایی:
پیروز کلانتری مستندساز در دومین شب از ویژهبرنامه «سه روز با مرتضی آوینی» در خانه هنرمندان عنوان کرد که این هنرمند یک چریک واقعی بوده است.
دومین شب از برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» با رونمایی از نسخه ترمیمشده فیلم مستند «داستان پل» به کارگردانی شهید سیدمرتضی آوینی شامگاه چهارشنبه 21 فروردینماه در خانه هنرمندان برگزار شد.
پس از نمایش «داستان پل»، سیدعماد حسینی معاون آموزش و پژوهش خانه هنرمندان بهعنوان سخنران پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اینکه پژوهشهای زیادی درباره شهید آوینی انجام داده است، گفت: در ایران بعد از انقلاب با وجود اینکه درباره «غرب» در حوزههای مختلف حرفهای زیادی زده شده ولی در این باره در حوزه نظری بحث کوتاه مانده است در حالی که ملل مختلف با دسترسی به وسایل تولید سینمایی راههای مختلفی را در پیش گرفتند.
وی با بیان اینکه «با از بین رفتن سلطه مستعمراتی در دهه 1950و 1960 بسیاری از کشورهای تازه آزاد شده مثل الجزایر درصدد ملی کردن صنعت فیلمسازی و … برآمدند»، اظهار کرد: از زمان ورود سینما به ایران تأملاتی از جنس آرا و نظریات آوینی درباره ماهیت سینما مطرح نشده اما میتوان گفت نسبت تکنیک و محتوا در نقد و تحلیل سینمایی یکی از حوزههای بحث برانگیز در آرای آوینی است. از سوی دیگر توجه به نحوه حضور انسان در دنیای جدید به ویژه در نسبت با سنت، موضوع اصلی تفکرات آوینی را تشکیل میدهد.
- http://etefagherooz.ir , etefagheroozonline.ir , اتفاق روز , اخبارایران , نشریه اتفاق روز , رباط کریم , شهریار , اخبارروز , اتفاق روز آنلاین , اتفاق , حوادث روز , اسلامشهر , بهارستان , پرند , ایران , کردستان , زنجان , البرز , قزوین , تهران