آخرین مطالب

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد اقتصادی

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

  بزرگنمایی:
«راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

به نقل از شبکه خبر، در نشست عصر امروز (یکشنبه، سوم مرداد 1400 «25 جولای 2021») چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال - جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود 1400 کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال 97 آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال 1305 شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر 1394 کیلومتری را آغاز کردند.

مسیر راه‌آهن سراسری ایران نه‌تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درنظر داشتند و اکنون یونسکو در اجلاس چین به جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رأی داد.

اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و سال 1227 خورشیدی (1848 میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال 1306 به طول انجامید. در سال 1306، قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان - ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر 368 تومان بسته شد.

بهره‌برداری کامل از راه‌آهن سراسری ایران در سال 1314 آغاز شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد 1314 لایحه‌ای برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر 1314 «نگاهداری و به‌کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به‌عهده بگیرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال - جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شد و 89 ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.

این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و به بندر امام‌خمینی در جنوبی‌ترین نقطه منتهی می‌شود و در میانه راه از ایستگاه‌های مهمی همچون قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور می‌کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فرماندار بهارستان:مسئول ناکارامد نباید در صندلی مدیریت بنشیند

اتفاق روز شماره 269

اتفاق روز شماره 268

شهردار گلستان: غرفه های فرهنگی و هنری در بوستان الهیه ایجاد می شود

معبر ورودی ده حسن ساماندهی می شود

به زودی؛ افتتاح سالن اشتغال گلستان برای توانمندسازی افراد نیازمند

شهردار نصیر شهر در بازدید میدانی از پروژه های عمرانی گفت: با فعال شدن پروژه های عمرانی ، نصیر شهر به کارگاهی فراتر از یک شهر تبدیل شده است

برنامه‌ریزی مدیریت شهری صالحیه برای ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب و تأمین منابع آبی پایدار/ بازدید شهردار و شورای اسلامی صالحیه از تاسیسات و تصفیه‌ خانه فاضلاب شهری در منطقه 8 تهران

اتفاق روز شماره 267

پس از استعفای سجاد برنجی از سمت شهرداری صباشهر،اعضای شورای اسلامی این مهندس عصمتی سرپرست شهرداری صباشهر:به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام درالویت کاری قراردارد

نورالدین آهی نیروی توانمند غرب استان تهران مشاور رئیس جمهور شد

دیدار نماینده مجلس و دبیر جبهه پیروان ولایت شهرستان رباط کریم با مشاور ویژه رئیس‌جمهور

شهرداری نصیر شهر نمایش بانوی ماه را برگزار میکند

احیای نگین فرهنگی گلستان؛ سالن آمفی‌تئاتر عترت بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید

اتفاق روز شماره 266

یک عضو شورا و 2کارمند شهرداری گلستان دستگیر شدند

بروز جرائم خشن روند احساس امنیت در جامعه را پایین می آورد

افتتاح و بهره‌برداری از 1600 میلیارد ریال پروژه عمرانی و زیربنایی شهرداری رباط‌کریم

‍ تحقق کامل بودجه شهرداری صالحیه در 8 ماه اول سال

پرند در مسیر آبادانی و توسعه زیرساخت ها ـ اتمام عملیات بتن ریزی ایستگاه آتش نشانی فاز

شهرداری نسیم شهر مهندس بابا حسینی : نسیم شهر را باید به نگینی سبز تبدیل کرد

شهردار نصیر شهر مهندس محمد حسن پاک مهر: نصیر شهر نیاز به کار جهادی دارد

رشد 30 برابری درآمد شهرداری نصیر شهر در اولین ملاقات مردمی شهردار

ساخت اولین و بزرگترین استادیوم ورزشی در شهرستان بهارستان(گلستان)

اتفاق روز شماره 265

تعامل شهرداری نسیم‌شهر و اداره گاز بخش بوستان در راستای ترویج الگوی مصرف بهینه انرژی

سید محمد میر زمانی شهردار گلستان:از تلاش‌های بی‌وقفه کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقای سطح آگاهی جامعه قدردانی نمود

اتفاق روز شماره 264

اعضای سومین دوره مجمع خیرین استان تهران انتخاب شدند

اعمال محدودیت برق در رباط کریم

دستگیری حاملان سلاح سرد در بهارستان

اتفاق روز شماره 263

اتفاق روز شماره 262

دستگاه قضائی با پیگیری حق مردم موجب امنیت روانی در جامعه می شود

اتفاق روز شماره 261

«معتمدیان» استاندار تهران شد

زباله سوزی در اتوبان ساوه چالش جدی بهارستان

اتفاق روز شماره 260

اتفاق روز شماره 259

خبرنگاران و اصحاب رسانه می توانند نقشی اساسی در جذب واقف جدید داشته باشند

مشکلات محیط زیستی رودخانه شادچای با ساماندهی حریم آن رفع می شود

ارتقای سرانه‌های عمومی از مهمترین اولویت مسئولان در بهارستان است

توجه به ظرفیت هنر و سینما وفاق حداکثری را در جامعه ایجاد می کند

دستگیری یکی از شهرداران مناطق شهریار به دلیل اتهامات مرتبط با وظایفش

اتفاق روز شماره 258

آسمان مقاومت ستاره‌ای درخشان را از دست داد

اتفاق روز شماره 257

اتفاق روز شماره 256

خانه مطبوعات و رسانه‌های ایران خواستار انتصاب معاون مطبوعاتی از جنس رسانه شد

رئیس مرکز حقوقی و امور مجلس وزارت علوم منصوب شد