آخرین مطالب

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از معلمان:

باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم اجتماعی

باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم

  بزرگنمایی:
تهران -اتفاق روز : رهبرانقلاب اسلامی تقویت مدارس دولتی را مهم دانستند، و بیان داشتند: نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته می‌شود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش می‌بندد، ضعف مدرسه است.

به گزارش اتفاق روز ؛رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتاً احساس مسئولیت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمین را از بهترین و شریف‌ترین قشرهای کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سخت‌کوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مؤمن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

رهبر انقلاب با گرامی‌داشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلم ان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود 5 هزار معلم شهید را جلوه‌ای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون‌های گوناگون 45 سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همانگونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرین از جمله مساجد و هیئت‌ها را توقعی دیگر از معلمان بیان کردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.

رهبر انقلاب زنده کردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظیفه‌ای اساسی دانستند و گفتند: در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.

ایشان پس از بیان توقعات از معلمان، احساس مسئولیت همه‌جانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمین را ضرورتی واقعی دانستند و گفتند: معیشت معلمان خیلی مهم است اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده‌ای دارد که مهارت‌آموزی، تجربه‌آموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان از جمله آنهاست.

رهبر انقلاب درباب مسائل اصلی آموزش و پرورش، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه‌جانبه کشور را بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش غیرممکن دانستند و با تأکید بر اهمیت درک جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی کشور، افزودند: خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمی‌دانستند و به این مجموعه به عنوان مزاحم و مصرف‌کننده‌ی بی‌فایده بودجه نگاه می‌کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، افزودند: همانگونه که این متخصصان می‌گویند، اگر در 20 سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند.

رهبرانقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ بخصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی می‌آورد.

«ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیازهای کشور» نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن گفتند: کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر و دانشمند احتیاج دارد به نیروی ماهر کار هم نیازمند است اما آیا اکنون نسبت متعادلی بین آموزش‌های رایج در دبیرستان‌ها با آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخش‌های مختلف کشور، مسیری درست است؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای، مسئولان را به تأمل و تجدیدنظر درباره مسیر کنونی آموزش و ارزیابی میزان بهره‌وری آن برای کشور فراخواندند و افزودند: سیاست اصلی آموزش و پرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیازهای امروز و فردای کشور باشد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» موضوع اساسی دیگری بود که رهبر انقلاب در خصوص آن پنج توصیه خطاب به مسئولان بیان کردند: «اول، سند تحول به صورت مستمر تکمیل و به روزرسانی شود». «دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود». «سوم، برای سند تحول که سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود». «چهارم، نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود» و «پنجم، در نقشه راه، شاخص‌های قابل اندازه‌گیری معین شود که بر اساس آنها پیشرفت اجرای سند دائماً رصد شود».

موضوع دیگری از نظام مسائل اصلی آموزش و پرورش که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن پرداختند، مسئله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود.

ایشان با اشاره به کمبود معلم به علت نبود پیش‌بینی‌های درست در گذشته، گفتند: معلمان زیادی در سراسر کشور از جان مایه می‌گذارند اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبرو هستیم که راه حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌های تربیت معلم بخصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرّب، مؤمن و قدیمی است.

رهبر انقلاب، رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینش‌های بدو خدمت را نیز ضروری دانستند و گفتند: ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود.

«تألیف جذاب، به‌روز و مبتکرانه کتاب‌های درسی» ضرورت دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: کتاب‌های درسی در همه رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد که یادگیری آنها نسل جوان را سر شوق بیاورد.

ایشان، گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران» را از جمله کارهای لازم در به‌روز کردن کتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند و خاطرنشان کردند: منظور برخی افراد از تغییر زمانه، تغییر اصول است در حالی که اصولی مانند عدالت، انصاف و محبت هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند بلکه روبناهایی همچون شیوه‌های نگارش و بیان، تغییرپذیر هستند.

توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود که با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزش و پرورش، گفتند: البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند البته کار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که بچه‌ها را فراری ندهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر مدیریت آموزش و پرورش برای پیش‌بُرد قاطع و بهتر امور در این دستگاه، گفتند: ما به آینده آموزش و پرورش و کارهای بزرگ معلمان محترم امیدوار هستیم.

در ابتدای این دیدار آقای صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته و برنامه‌های پیش‌روی این وزارت‌خانه بیان کرد.

اجرایی‌سازی سند تحول، تکمیل مراحل اجرایی قانون رتبه‌بندی، بهسازی کتب درسی و گسترش آموزش‌های کاربردی، به‌روزرسانی نظام پرورشی برای هویت و سبک زندگی دانش‌آموزان، تعیین تکلیف بازماندگان از تحصیل، افزایش کیفیت مدارس دولتی، کنکور اختصاصی تربیت معلم و همچنین تأسیس پردیس اختصاصی تربیت «معلم پرورشی» از محورهای گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فرماندار بهارستان:مسئول ناکارامد نباید در صندلی مدیریت بنشیند

اتفاق روز شماره 269

اتفاق روز شماره 268

شهردار گلستان: غرفه های فرهنگی و هنری در بوستان الهیه ایجاد می شود

معبر ورودی ده حسن ساماندهی می شود

به زودی؛ افتتاح سالن اشتغال گلستان برای توانمندسازی افراد نیازمند

شهردار نصیر شهر در بازدید میدانی از پروژه های عمرانی گفت: با فعال شدن پروژه های عمرانی ، نصیر شهر به کارگاهی فراتر از یک شهر تبدیل شده است

برنامه‌ریزی مدیریت شهری صالحیه برای ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب و تأمین منابع آبی پایدار/ بازدید شهردار و شورای اسلامی صالحیه از تاسیسات و تصفیه‌ خانه فاضلاب شهری در منطقه 8 تهران

اتفاق روز شماره 267

پس از استعفای سجاد برنجی از سمت شهرداری صباشهر،اعضای شورای اسلامی این مهندس عصمتی سرپرست شهرداری صباشهر:به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام درالویت کاری قراردارد

نورالدین آهی نیروی توانمند غرب استان تهران مشاور رئیس جمهور شد

دیدار نماینده مجلس و دبیر جبهه پیروان ولایت شهرستان رباط کریم با مشاور ویژه رئیس‌جمهور

شهرداری نصیر شهر نمایش بانوی ماه را برگزار میکند

احیای نگین فرهنگی گلستان؛ سالن آمفی‌تئاتر عترت بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید

اتفاق روز شماره 266

یک عضو شورا و 2کارمند شهرداری گلستان دستگیر شدند

بروز جرائم خشن روند احساس امنیت در جامعه را پایین می آورد

افتتاح و بهره‌برداری از 1600 میلیارد ریال پروژه عمرانی و زیربنایی شهرداری رباط‌کریم

‍ تحقق کامل بودجه شهرداری صالحیه در 8 ماه اول سال

پرند در مسیر آبادانی و توسعه زیرساخت ها ـ اتمام عملیات بتن ریزی ایستگاه آتش نشانی فاز

شهرداری نسیم شهر مهندس بابا حسینی : نسیم شهر را باید به نگینی سبز تبدیل کرد

شهردار نصیر شهر مهندس محمد حسن پاک مهر: نصیر شهر نیاز به کار جهادی دارد

رشد 30 برابری درآمد شهرداری نصیر شهر در اولین ملاقات مردمی شهردار

ساخت اولین و بزرگترین استادیوم ورزشی در شهرستان بهارستان(گلستان)

اتفاق روز شماره 265

تعامل شهرداری نسیم‌شهر و اداره گاز بخش بوستان در راستای ترویج الگوی مصرف بهینه انرژی

سید محمد میر زمانی شهردار گلستان:از تلاش‌های بی‌وقفه کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقای سطح آگاهی جامعه قدردانی نمود

اتفاق روز شماره 264

اعضای سومین دوره مجمع خیرین استان تهران انتخاب شدند

اعمال محدودیت برق در رباط کریم

دستگیری حاملان سلاح سرد در بهارستان

اتفاق روز شماره 263

اتفاق روز شماره 262

دستگاه قضائی با پیگیری حق مردم موجب امنیت روانی در جامعه می شود

اتفاق روز شماره 261

«معتمدیان» استاندار تهران شد

زباله سوزی در اتوبان ساوه چالش جدی بهارستان

اتفاق روز شماره 260

اتفاق روز شماره 259

خبرنگاران و اصحاب رسانه می توانند نقشی اساسی در جذب واقف جدید داشته باشند

مشکلات محیط زیستی رودخانه شادچای با ساماندهی حریم آن رفع می شود

ارتقای سرانه‌های عمومی از مهمترین اولویت مسئولان در بهارستان است

توجه به ظرفیت هنر و سینما وفاق حداکثری را در جامعه ایجاد می کند

دستگیری یکی از شهرداران مناطق شهریار به دلیل اتهامات مرتبط با وظایفش

اتفاق روز شماره 258

آسمان مقاومت ستاره‌ای درخشان را از دست داد

اتفاق روز شماره 257

اتفاق روز شماره 256

خانه مطبوعات و رسانه‌های ایران خواستار انتصاب معاون مطبوعاتی از جنس رسانه شد

رئیس مرکز حقوقی و امور مجلس وزارت علوم منصوب شد