آخرین مطالب

مسائل آموزش و پرورش کلان و اصلی است اجتماعی

مسائل آموزش و پرورش کلان و اصلی است

  بزرگنمایی:
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: کوچکترین مسأله وزارتخانه آموزش و پرورش بزرگترین مسأله است؛ چون حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش است. گویی خودش یک دولت است پس مسائل آن، کلان و اصلی است.

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دیدار با تعدادی از متخصصان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت کشور، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور، اظهار کرد: در یک برهه تاریخی خاص هستیم و حرکت در گام دوم انقلاب است؛ یعنی در عین اینکه یک نگاه کوتاه مدت به آموزش و پرورش باید داشته باشیم، یک نگاه و تصویر بزرگ از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز باید داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی چون معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی، افزود: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، چون حدود 60 درصد دولت در آموزش و پرورش است. گویی خودش یک دولت است پس مسائل آن، کلان و اصلی است.

فیاضی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: طرح رتبه بندی که برای معلمان در نظر گرفته شده است، باید با هر راه و روشی که هست، اتفاق بیفتد؛ زیرا این مسأله می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و نیاز به توجه اساسی دارد.

وی تصریح کرد: این عادلانه ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان است؛ اگر درست انجام شود، کار بزرگی می‌شود؛ اعتبار رتبه بندی هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده جور شود چون سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تحول در این وزارتخانه، گفت: سند تحول بنیادین به مدت 10 سال در سراسر کشور ابلاغ شده است، اما هیچگونه تحولی تاکنون رخ نداده است و لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است.

وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس به تحقق می‌پیوندد، اظهار کرد: در کلاس حضوری درس، معلم و دانش آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند و در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

فیاضی ادامه داد: سند تحول به لحاظ پایه های قانونی هم باید مورد توجه قرارگیرد. قانون، ریل گذاری است و باید پس از سند، متناسب با آن، همه چیز بازنگری می‌شد ولی این اتفاق رخ نداد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به فرموده رهبر معظم انقلاب، قلب آموزش و پرورش است ولی قانون آن برای سال 1354 است.

وی تصریح کرد: دانش آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز 50 سال پیش؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه شصت است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی به وظایف دستگاه‌های دیگر درباره سند تحول اشاره کرد و افزود: دستگاه های دیگر باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه انجام نمی‌شود. باید الزام داشته باشند و الزام را باید از قانون ایجاد کرد.

وی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: این برنامه‌ای که ارائه کردیم، حاصل یک هفته یا دوهفته نیست. روی آن ماه ها کار سنگین شده است. زمان بندی آن برای چهار سال است. البته بعد از تصویب آن در مجلس، خردتر و جزئی تر خواهد بود.

فیاضی اضافه کرد: مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانیم. تنها جای تحقق آن در کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته اند؛ در حالی که نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان، گفت: اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت را دنبال می‌کنیم. به جای تصدی گری، تنظیم گری مورد توجه ماست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم و آنها در سراسر کشور فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، اظهار کرد: نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار باید فکر شود.

فیاضی گفت: روی موضوعات معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، و پرداخت مطالبات و معوقات و مسأله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها باید اتفاقات مهمی بیفتد؛ این موارد پروژه هایم است تا بتوانم در هیأت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی اضافه کرد: باید آیین نامه جذب و ارتقای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر کند و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر 500 هیأت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیأت علمی به کار گرفته شود و باید تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه های کشور برسد و به انتخاب های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فرماندار بهارستان:مسئول ناکارامد نباید در صندلی مدیریت بنشیند

اتفاق روز شماره 269

اتفاق روز شماره 268

شهردار گلستان: غرفه های فرهنگی و هنری در بوستان الهیه ایجاد می شود

معبر ورودی ده حسن ساماندهی می شود

به زودی؛ افتتاح سالن اشتغال گلستان برای توانمندسازی افراد نیازمند

شهردار نصیر شهر در بازدید میدانی از پروژه های عمرانی گفت: با فعال شدن پروژه های عمرانی ، نصیر شهر به کارگاهی فراتر از یک شهر تبدیل شده است

برنامه‌ریزی مدیریت شهری صالحیه برای ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب و تأمین منابع آبی پایدار/ بازدید شهردار و شورای اسلامی صالحیه از تاسیسات و تصفیه‌ خانه فاضلاب شهری در منطقه 8 تهران

اتفاق روز شماره 267

پس از استعفای سجاد برنجی از سمت شهرداری صباشهر،اعضای شورای اسلامی این مهندس عصمتی سرپرست شهرداری صباشهر:به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام درالویت کاری قراردارد

نورالدین آهی نیروی توانمند غرب استان تهران مشاور رئیس جمهور شد

دیدار نماینده مجلس و دبیر جبهه پیروان ولایت شهرستان رباط کریم با مشاور ویژه رئیس‌جمهور

شهرداری نصیر شهر نمایش بانوی ماه را برگزار میکند

احیای نگین فرهنگی گلستان؛ سالن آمفی‌تئاتر عترت بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید

اتفاق روز شماره 266

یک عضو شورا و 2کارمند شهرداری گلستان دستگیر شدند

بروز جرائم خشن روند احساس امنیت در جامعه را پایین می آورد

افتتاح و بهره‌برداری از 1600 میلیارد ریال پروژه عمرانی و زیربنایی شهرداری رباط‌کریم

‍ تحقق کامل بودجه شهرداری صالحیه در 8 ماه اول سال

پرند در مسیر آبادانی و توسعه زیرساخت ها ـ اتمام عملیات بتن ریزی ایستگاه آتش نشانی فاز

شهرداری نسیم شهر مهندس بابا حسینی : نسیم شهر را باید به نگینی سبز تبدیل کرد

شهردار نصیر شهر مهندس محمد حسن پاک مهر: نصیر شهر نیاز به کار جهادی دارد

رشد 30 برابری درآمد شهرداری نصیر شهر در اولین ملاقات مردمی شهردار

ساخت اولین و بزرگترین استادیوم ورزشی در شهرستان بهارستان(گلستان)

اتفاق روز شماره 265

تعامل شهرداری نسیم‌شهر و اداره گاز بخش بوستان در راستای ترویج الگوی مصرف بهینه انرژی

سید محمد میر زمانی شهردار گلستان:از تلاش‌های بی‌وقفه کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقای سطح آگاهی جامعه قدردانی نمود

اتفاق روز شماره 264

اعضای سومین دوره مجمع خیرین استان تهران انتخاب شدند

اعمال محدودیت برق در رباط کریم

دستگیری حاملان سلاح سرد در بهارستان

اتفاق روز شماره 263

اتفاق روز شماره 262

دستگاه قضائی با پیگیری حق مردم موجب امنیت روانی در جامعه می شود

اتفاق روز شماره 261

«معتمدیان» استاندار تهران شد

زباله سوزی در اتوبان ساوه چالش جدی بهارستان

اتفاق روز شماره 260

اتفاق روز شماره 259

خبرنگاران و اصحاب رسانه می توانند نقشی اساسی در جذب واقف جدید داشته باشند

مشکلات محیط زیستی رودخانه شادچای با ساماندهی حریم آن رفع می شود

ارتقای سرانه‌های عمومی از مهمترین اولویت مسئولان در بهارستان است

توجه به ظرفیت هنر و سینما وفاق حداکثری را در جامعه ایجاد می کند

دستگیری یکی از شهرداران مناطق شهریار به دلیل اتهامات مرتبط با وظایفش

اتفاق روز شماره 258

آسمان مقاومت ستاره‌ای درخشان را از دست داد

اتفاق روز شماره 257

اتفاق روز شماره 256

خانه مطبوعات و رسانه‌های ایران خواستار انتصاب معاون مطبوعاتی از جنس رسانه شد

رئیس مرکز حقوقی و امور مجلس وزارت علوم منصوب شد