وزارت کشور مسئول نقد شدن اتوبوسهای شهری شد
جزییات بسته حمایتی دولت از ناوگان اتوبوسرانی
شنبه 14 دي 1398 - 14:26:10
|
|
به گزارش خبرنگار مهر، براساس آخرین آمار منتشر شده از میزان فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از 70 درصد اتوبوسهای کشور فرسوده است. در جلسهای که 20 آذر ماه معاون اول رئیس جمهور با موضوع نوسازی و بازسازی اتوبوسهای درون شهری برگزار کرد، تصمیمهایی برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی کشور گرفته شده است.
هرچند در این جلسه خرید 3 هزار اتوبوس مصوب شده بود اما در صورت جلسهای که به امضای رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور (کاظم چهره گشا) رسیده است، این تعداد به 1500 اتوبوس کاهش یافته است.
این صورت جلسه در تاریخ 4 دی ماه به رحمانی (وزیرصنعت، معدن و تجارت)، رحمانی فضلی (وزیر کشور)، زنگنه (وزیر نفت)، نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه)، همتی (رئیس کل بانک مرکزی)، حناچی (شهردار تهران)، شهید زاده (رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی) و هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) ابلاغ شده است.
درصورت جلسه آمده است: با توجه به مشکلات اجرایی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری بر اساس مصوبات شورای اقتصاد و همچنین اهمیت تأمین حداقل 6 هزار دستگاه اتوبوس جدید برای کلانشهرها، پس از بررسی و تبادل نظر و با عنایت به تفاهماتی که از قبل انجام شده بود، مقرر گردید اقدامات ذیل بر اساس برنامه زمانی تعیین شده صورت پذیرد:
الف) تأمین اتوبوس بر اساس طرح نوسازی ناوگان فرسوده
با توجه به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور و ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری فرسوده بر اساس مصوبات شورای اقتصاد (مصوبه شماره 128845 مورخ 20/03/97 و اصلاحیه شماره 154755 مورخ 29/03/98 مقرر گردید:
1 بانک مرکزی نحوه تأمین مالی (ارزی و یا ریالی) 3000 دستگاه اتوبوس درون شهری (1500 دستگاه برای تهران و 1500 دستگاه برای سایر کلانشهرها) را به ارزش حدود 60 هزار میلیارد ریال (برای 2 سال) جهت تولید داخل اتوبوسهای درون شهری حداکثر تا تاریخ 27/03/1398 اعلام نماید.
2 سهم دولت در تأمین اتوبوس به میزان سقف صرفهجویی صورت گرفته مندرج در مصوبات مورخ 20/03/1397 و 29/3/1398 شورای اقتصاد محاسبه شده و مابقی هزینهها توسط شهرداریهای شهرهای متقاضی و بخشهای خصوصی فعال در این حوزه تأمین خواهد شد.
ب) تأمین اتوبوس با استفاده از منابع بودجهای
با توجه به محدودیت مالی دولت و همچنین عدم امکان بهکارگیری اتوبوسهای دیزلی در کلانشهرها، همزمان با اخذ مصوبه دولت برای بهکارگیری این اتوبوسها در کلانشهرها (به صورت موقت)، 600 دستگاه اتوبوس دیزل (یورو 5 یا یورو 4 به انضمام فیلتر دوده) و 200 دستگاه مینیبوس (با امکان افزایش به 400 دستگاه) برای شهر تهران به صورت زیر تأمین مالی شوند:
5 هزار میلیارد ریال سهمیه اوراق مشارکت شهرداری تهران
تخصیص 5 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جدید توسط سازمان شهرداریها و دهیاریها به شهرداری تهران از محل سایر طرحها (نظیر طرح بازسازی بافتهای فرسوده) که قابلیت جذب ندارند.
تأمین مابقی هزینهها توسط شهرداری تهران و شرکتهای خصوصی
بر این اساس مقرر گردید:
1 سازمان برنامه و بودجه، سازمان شهرداریها و دهیاریها و بانک مرکزی، به گونهای اقدامات لازم انتشار اوراق را فراهم سازند که حداکثر تا 30/10/1398 اوراق منتشر شود.
2 شرکتهای خودروساز (بر اساس توزیع وزارت صنعت، معدن و تجارت) با توجه به قرارداد با شهرداری تهران حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از تأمین پیشپرداخت، با تأمین قطعات داخلی و وارداتی (به هر نحو ممکن) اتوبوس و مینیبوسهای فوق را تحویل نمایند.
ج) تأمین اتوبوس و واگن مترو با استفاده از تهاتر نفت
با عنایت به موافقت وزارت نفت با تأمین اتوبوس درون شهری و ناوگان متروی شهرهای کشور با استفاده از مکانیسم تهاتر نفت خام و میعانات گازی، مقرر گردید وزارت کشور و شهرداری تهران چنانچه خریدار بالقوه و متناسب با شرایط وزارت نفت را معرفی نمایند، بدون محدودیت مقداری منابع حاصل از صادرات آن به تأمین اتوبوس (دیزل، گازسوز و برقی) و واگن مترو اختصاص یابد.
د) بازسازی اتوبوسهای فرسوده
در حال حاضر از 23 هزار اتوبوس شهری، بالغ بر 17 هزار دستگاه آن فرسوده است که 7 هزار دستگاه آن قابلیت بازسازی (اورهال) و بهکارگیری مجدد در چرخه حمل و نقل عمومی را دارد. هزینه لازم برای بازسازی هر دستگاه به طور متوسط چهار میلیارد ریال برآورد میشود. با توجه به هماهنگی انجام گرفته با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید مقرر گردید 2 هزار دستگاه اتوبوس (هزار دستگاه شهر تهران و هزار دستگاه سایر کلانشهرها) با استفاده از منابع مالی زیر بازسازی گردد.
1 مبلغ 2,000 میلیارد ریال از محل تبصره 18 به صورت بلاعوض توسط سازمان برنامه و بودجه
2 مبلغ 1,400 میلیارد ریال از محل تبصره 18 (و یا سایر ردیفها) به صورت وجوه اداره شده توسط سازمان برنامه و بودجه
3 مبلغ 4,200 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد 4 درصد توسط صندوق کارآفرینی امید متناسب با واریز مبالغ فوق بندهای 1 و 2 توسط سازمان برنامه و بودجه (بر اساس تفاهم انجام شده با آن صندوق)
4 تأمین اعتبار باقی توسط شهرداریها و صاحبان اتوبوسهای فرسوده
سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید مکلفند برنامهریزی اجرایی و مالی اجرای طرح را به گونهای ارائه نمایند که حداکثر تا 15/10/1398 شروع و زمان اجرای آن حداکثر یکساله باشد.
وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) مسئول پیگیری اجرای مصوبات جلسه میباشد و مکلف است هر 15 روز یکبار، گزارش پیشرفت اجرای تصمیمات فوق را به حوزه معاون اول منعکس نماید.
http://etefagherooz.ir/fa/News/7291/جزییات-بسته-حمایتی-دولت-از-ناوگان-اتوبوسرانی
|