حناچی در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه تهران؛
7 میلیون یورو هزینه هر رام قطار مترو/افزایش میادین میوه و تره بار
جمعه 15 آذر 1398 - 13:13:59
پیروز حناجی، در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران، گفت: شهرداری تهران تنها یکی از دستگاه‌های مسئول در زمینه کاهش آلودگی هوا است. ما می توانیم در چهارسال کاری کنیم که ذرات آلاینده 55 درصد و گازهای آلاینده 45درصد کاهش یابد. این کار میسر نیست مگر با همکاری همه مردم و مسئولان کشور و توسعه حمل‌ونقل عمومی اتفاق می افتد.

وی افزود: در روز جهانی معلولان 4 دستگاه آسانسور در 4 ایستگاه مترو نصب شد و تا پایان سال 40 دستگاه دیگر نیز نصب خواهد شد تا معلولان راحت‌تر بتوانند از مترو استفاده کنند.

حناچی ادامه داد: برف پیش‌رس را در آبان‌ تجربه کردیم. روز شنبه 15 آبان‌ به رغم آمادگی که در سایر مناطق وجود داشت در مناطق 1، 2 و 3 دچار مشکل شدیم. امکان استفاده از خودروهای مکانیزه نبود و تلاش شد این معضل حل شود.

وی گفت: مترو تهران برای جابجایی 7 میلیون مسافر در روز برنامه‌ریزی شده است. این رقم در حال حاضر 2 میلیون‌نفر در روز است. برای اینکه به رقم مورد نظر برسیم به 2000واگن قطار نیازمندیم که در شهرداری پیگیر آن هستیم.

شهردار تهران افزود: به طور متوسط تا آخر سال هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح می‌کنیم. همزمان با افتتاح ایستگاه مولوی در آذر امسال، 8 واگن قطار به شبکه مترو اضافه خواهد شد. هر رام قطار حدود 7 میلیون یورو هزینه دارد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم واگن‌سازی را بومی کنیم. الان حدود 30درصد واگن‌های تهران سهم تولید داخل است. تلاش می‌کنیم که این سهم افزایش پیدا کند.

حناچی ادامه داد: برای اولین بار سرفاصله قطارها در خطوط 1،2،4 به 3.5 دقیقه کاهش پیدا کرده است. در خط 3 نیز به 7 دقیقه کاهش پیدا کرده است و در خط 6 نیز تا یک ماه آینده از 15 به 10 دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.

شهردار تهران با عنوان این مطلب که چیزی در حدود 35هزارتن نخاله ساختمانی جمع‌آوری کرده‌ایم، گفت: به مقدار 6 تن تولید مصالح از نخاله داریم. همچنین 3مگاوات برق از زباله‌های حمل شده آرادکوه در حال تولید است.

وی افزود: طرحی که برای کاهش پسماند تعقیب می‌کنیم، «کاپ» نام دارد. سال گذشته حدود 7هزارتن پسماند زباله داشتیم که امسال به 6هزارتن کاهش پیدا کرده است.

حناچی گفت: چندی پیش در مناطق2، 4، 6، 9، 10، 11، 13 بوی بد زباله استشمام شد که همکاران ما در شهرداری تمام گزارش‌ها را به سازمان مدیریت بحران ارسال کردند. گاز یا هر نوع چیز اضافی در این بوی نامطبوع که برای سلامتی شهروندان مضر باشد، یافت نشد.

وی تاکید کرد: شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم، میزان ساخت‌وسازها در کشور کاهش پیدا کرده و درآمد شهرداری هم کاهش یافته است. به رغم این وضعیت سخت همکاران ما تلاش می‌کنند شرایط راحت تری برای مردم فراهم کنند و از فرصت خدمت به مردم بهره ببریم. امیدوارم با ایجاد تحول و تغییر رویکرد بتوانیم این ماموریت عظیم را به سرانجام برسانیم.

شهردار تهران، با اشاره به نظرسنجی‌ که در سال ٩6 انجام شده بود، گفت: مردم تهران در این نظرسنجی دو معضل عمده آلودگی هوا و ترافیک را مهم ترین مشکلات شهر دانستند. این به معنای آن نبود که مشکلات اجتماعی و اقتصادی نداریم، کما اینکه اگر الان دوباره آن ارزیابی انجام شود، احتمالا مسائل اقتصادی به‌ عنوان مهم‌ترین موضوع به آن اضافه می‌شود.

حناچی ادامه داد: ١4 دستگاه هستند که در موضوع آلودگی هوا نقش دارند و فقط شهرداری تهران در این مورد مسئولیت ندارد. بخش عمده آلودگی هوا به‌واسطه مصرف گسترده سوخت‌های فسیلی به‌وجود آمده و به دلیل تعداد زیاد خودروهای تک‌سرنشین؛ موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا ١٠ درصد در آلودگی هوا تاثیر دارند و خودروهای دیزلی سنگین نیز سهم زیادی در توزیع ذرات معلق دارند.

وی گفت: تلاش زیادی در شهرداری تهران صورت گرفته و آمارها نشان می‌دهد که در ٣ ماه تابستان امسال سرعت متوسط خودروها در محدوده طرح ترافیک ٧ درصد کاهش و میزان استفاده از مترو تا 8.5 درصد افزایش یافته است.

حناچی افزود: یکی دیگر از آلاینده‌های مهم در شهر اتوبوس‌ها هستند که به‌خاطر نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان آن را نوسازی کنیم، با این وجود تلاش کرده‌ایم تا آلایندگی آن را با استفاده از فیلتر جاذب دوده کاهش دهیم؛ این فیلترها تابه‌حال بر روی 5٠ دستگاه نصب شده‌اند و نشان داده‌اند که تا ٩٠ درصد در کاهش آلایندگی نقش ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از راه‌های کم‌هزینه و پربازده برای کاهش آلودگی هوا، ایجاد مسیرهای دوچرخه برای راه‌های کوتاه است. در آینده نزدیک شاهد توسعه مسیرهای بیشتر برای دوچرخه خواهیم بود و ازطرف دیگر در حال حاضر می‌توان در ساعات غیرپیک دوچرخه را نیز به مترو برد تا مسیرهای بلندتری با دوچرخه طی شود.

شهردار تهران درباره وضعیت میادین میوه‌وتره‌بار، گفت: این میادین تاثیر به‌سزایی بر زندگی روزانه شهروندان دارند، در حال حاضر حدود ٢46 میدان میوه‌وتره‌بار داریم که 5٠ عدد از آنها جدید است و تا پایان سال هم ١٠ بازار بر این تعداد میادین میوه‌وتره‌بار اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: سه اصل اساسی ما برای خدمت‌رسانی به شهروندان در میادین میوه‌وتره‌بار، کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و احترام به مشتریان است. معتقدیم این میادین در زندگی اقشار متوسط و ضعیف نقش مهمی دارند، چنانچه به‌ طور متوسط 4٠ درصد از میوه‌وتره‌بار، ٢5 درصد محصولات پروتئینی، 5٠ درصد مرغ و ٧٠ درصد محصولات آبزی در شهر از طریق میادین میوه‌وتره‌بار تامین می‌شود.

http://etefagherooz.ir/fa/News/7007/7-میلیون-یورو-هزینه-هر-رام-قطار-متروافزایش-میادین-میوه-و-تره-بار
بستن   چاپ