قاسم جان بابایی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: ساختار ارائه خدمات درمانی در کشور، سنتی است که براساس آن، افراد بدون وجود سطح بندی خدمت به هر سطحی که خواستند می توانند مراجعه کنند و متاسفانه اسناد ما و بیمه ها به صورت فیزیکی مبادله می شود.
وی افزود: معاونت درمان وزارت بهداشت به سطح بندی خدمت براساس ارجاع الکترونیک از سطوح یک به یک، دو به سه و از سطح دو و سه بیمارستان ها توجه ویژه ای دارد و یکی از اقداماتی که انجام شده، استحقاق سنجی هویت است که خوشبختانه استحقاق سنجی هویت در بستری بیمارستانی و استحقاق سنجی خدمت و سرویس تایید خدمت براساس محصولات دانشی انجام شده است.
معاون درمان وزارت بهداشت، ادامه داد: از برنامه های دیگر معاونت درمان می توان به تبادل الکترونیکی با بیمه ها و رسیدگی الکترونیکی اسناد، نسخه الکترونیکی و تایید خدمت سرپایی بیمارستانی، ثبت نتایج آزمایشگاه و پاتولوژی به صورت دیجیتال و رگولاتوری و قواعد حاکم بر HIS اشاره کرد.
جان بابایی با بیان اینکه سطح بندی تخت های بیمارستانی انجام شده است، افزود: بخشی از این تخت ها، برای بخش های خصوصی در نظر گرفته شده است و بخشی از سطح بندی خدمات براساس نقشه ارجاع با دانشگاه هایی که در مرحله استقرار نظام ارجاع هستند، در حال تدوین است.
وی با اشاره به تدوین و تصویب متمم ارجاع در معاونت درمان، گفت: نظام ارجاع در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور استقرار پیدا کرده و ارجاع و پسخوراند در حال اجرا است و ارجاع الکترونیکی نیز براساس نوبت دهی الکترونیکی انجام می شود.
معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در اکثر کشورهای جهان، اعمال الکتیو (غیر اورژانسی) در صف انتظار قرار می گیرند و ساختاری برای صف انتظار تعریف و نرم افزار مورد نیاز آن طراحی شده است تا بیمه ها براساس صف انتظار، خرید خدمت کنند و هر بیمارستان می داند چه میزان خدمت در قالب لیست انتظار می تواند ارائه دهد و برای صف انتظار نیز HID صادر می شود، اما افرادی که خارج از صف انتظار می خواهند از خدمات استفاده کنند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند./ مهر