تدابیر 10 گانه برای حمل به موقع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی
شنبه 11 خرداد 1398 - 14:28:09
به گزارش خبرنگار مهر، طی هفته‌های اخیر با افزایش تخلیه اقلام وارداتی در بنادر کشور و برداشت همزمان برخی محصولات کشاورزی در برخی شهرها، زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بویژه برای حمل محصولات کشاورزی از جمله چغندرقند مطرح شد. به همین بهانه با غلامحسین دغاغله، مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفتگویی انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

غلامحسین دغاغله در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت حمل محصولات کشاورزی در جنوب کرمان اظهار داشت: هر ساله در جنوب کرمان از آذرماه برداشت تره بار آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. اوج آن هم فروردین و نیمه اول اردیبهشت است اما امسال به دلیل شرایط مساعد جوی و افزایش بارش‌ها، بارگیری کالا زیاد بود و در روزهای اوج فعالیت، روزانه 220 کامیون بارگیری می‌کردیم. هر ساله در اردیبهشت، پایان برداشت تره بار در جنوب کرمان بود که امسال به دلیل آنکه میزان خنکی هوا بیشتر بود، همچنان تا نیمه خرداد برداشت تره بار در این منطقه ادامه دارد.

وی افزود: در این روزها که میزان برداشت تره بار از جنوب کرمان کمتر شده، روزانه 110 فقره بارنامه صادر می‌شود. پیش بینی ما این است که تا روزهای آینده برداشت تره بار از جنوب کرمان ادامه یابد؛ در حال حاضر برداشت گوجه فرنگی به اتمام رسیده و در حال برداشت و حمل هندوانه هستیم.

مدیر کل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: امسال در جنوب کرمان میزان برداشت محصولات بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است.

خوزستان؛ هاب کشاورزی و واردات کالاهای اساسی

وی درباره خوزستان نیز گفت: امسال چند اتفاق همزمان با هم در این استان رخ داد؛ مورد اول، برداشت گندم بود که تاکنون 1 میلیون و 500 هزار تن گندم برداشت و از کشاورزان خریداری شده است. مورد دوم، واردات حجم بزرگی از کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) است؛ مورد سوم نیز فصل برداشت تره بار دزفول، شوش و شوش تر است. در کنار اینها، برداشت چعندر قند است که میزان تولید و برداشت امسال تا امروز به 800 هزار تن رسیده و دو و نیم برابر میزان سال گذشته است. سازمان راهداری هم با توجه به دستورات وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی در دو جلسه‌ای که دو وزارتخانه برای حمل محصولات با یکدیگر داشته‌اند، اهتمام ویژه ای به حمل این محصولات در روزها و هفته‌های اخیر دارد.

دغاغله با اشاره به افزایش واردات کالاهای اساسی در روزهای اخیر از بنادر شهید بهشتی (چابهار) و شهید رجایی (بندرعباس) و همچنین آغاز فصل برداشت تره بار در استان هرمزگان و انتقال آنها به پایانه بار شهید رجایی در بندرعباس، به خبرنگار مهر گفت: این مسائل سبب شد تا تدابیر ویژه ای به کار ببریم و حتی ناوگان راهداری را هم به کار بسته‌ایم.

حمل مستقیم چغندرقند از پایانه بار به کارخانه قند برای نخستین بار

وی افزود: ناوگان راهداری را برای استان‌هایی که محصول چغندر به مقاصد آنها برای تصفیه و تولید قند حمل می‌شود (شامل استان‌های قزوین، همدان، کرمانشاه و مرکزی) در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی قرار شده تا کارخانه‌های تولید قند با شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای قرارداد امضا کنند چون امضای قرارداد برای شرکت تولید قند تعهد ایجاد می‌کند و شرکت حمل و نقلی نیز راحت تر می‌تواند توزیع را در دستور کار قرار دهد؛ تا کنون همه کارخانه‌های تولید قند با شرکت‌هایی که قرار است محصول چغندر را حمل کنند، قرارداد امضا کرده‌اند.

سهیمه سوخت کامیون‌ها برای 4 ماه 30 درصد افزایش یافت

این مقام مسئول ادامه داد: برای اجرای برنامه حمل مجموع کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) و محصولات کشاورزی از استان‌هایی که در فصل برداشت قرار دارند، چند تدبیر اندیشیده شد.

نخست اینکه سهمیه سوخت ناوگان فعال در این بندر را افزایش داده‌ایم. مقرر شد با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در 4 ماهه خرداد، تیر، مرداد و شهریور ناوگانی که از 4 بندر امام خمینی (ره) شهید بهشتی، شهید رجایی و امیرآباد کالای اساسی حمل کنند، سهمیه سوخت‌شان بدلیل حضور در صف، درجا کار کردن ناوگان، روشن نگه داشتن کولر و … 30 درصد در هر ماه افزایش یابد که از پایان خرداد اعمال می‌شود.

50 درصد سوخت تنخواه شارژ شد

دغاغله تصریح کرد: تدبیر دوم این است که به ناوگانی که از بنادر کالای اساسی حمل می‌کنند، سهمیه سوخت قرضی به عنوان تنخواه در کارت‌های سوخت آنها شارژ کرده‌ایم. میزان این سوختِ تنخواه، 50 درصد سقف عملکردی آنها بوده است که این سهمیه قرضی تا کنون واریز شده است و به 300 هزار ناوگان باری تعلق می‌گیرد. قرار شد از ماه مرداد به بعد طی چند ماه از سقف عملکردی آنها کسر و جبران شود.

سهمیه لاستیک کامیون‌ها 10 درصد افزایش یافت

وی راهکار سوم برای مدیریت ناوگان جهت حمل کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی را توزیع لاستیک سنگین اعلام کرد و به خبرنگار مهر گفت: از 11 ماه گذشته توزیع لاستیک کامیون میان ناوگان باری کشور بر عهده سازمان راهداری بوده و حالا در تصمیمی جدید، برای ناوگانی که از بنادر کالای اساسی حمل کنند، 10 درصد به سهمیه لاستیک آنها اضافه کرده‌ایم. این 10 درصد در اختیار مدیران است و برای حسن اجرای این طرح، دو نمایندگی توزیع لاستیک در بندر امام مستقر شده است.

واگذاری روغن موتور با نرخ عمده به کامیون داران

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری تدبیر چهارم در راستای افزایش توزیع محصولات و کالاهای اساسی از بنادر را توزیع روغن موتور عنوان و اظهار کرد: در چند روز اخیر روعن موتور خودروهای سنگین، کمیاب و گران شده است؛ از همین رو با شرکت تولیدکننده داخلی قرارداد امضا کرده و سامانه مربوط به آن طراحی شده است تا کارپردازان این شرکت ایرانی تولیدکننده روغن موتور در بندر امام مستقر شوند. بابت هر تعداد مشخصی سرویس و پیمایش مشخص، روغن موتور با قیمت عمده در اختیار رانندگان قرار می‌دهیم. تعویض روغن مدتی است گران شده و برای هر بار تعویض روغن و فیلتر آن، از رانندگان 1 میلیون تومان اخذ می‌شود؛ برای اینکه کمکی به رانندگان بکنیم، مدتی است در تعدادی از پایانه‌های اصلی بار شامل مبارکه، اصفهان، تبریز و … تعویض روغنی دایر کرده‌ایم که قیمت روغن به قیمت عمده است و دستمزد تعویض هم دریافت نمی‌شود.

700 کامیون دولتی، چغندر را رایگان حمل می‌کنند

وی به اقدام پنجم وزارت راه و سازمان راهداری برای حمل به موقع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی اشاره و تأکید کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام داده‌ایم، بکارگیری ناوگان ملکی سازمان راهداری برای حمل محصولات کشاورزی و همچنین بکارگیری در بنادر برای حمل کالاهای اساسی وارداتی است. بخشی از ناوگان سازمان راهداری شامل 700 دستگاه کامیون به حمل چغندر اختصاص یافته و محصول کشاورزان را رایگان به کارخانه‌های تولید قند منتقل می‌کند. اسم این طرح «ناوگان همیاری راهداری» است.

دغاغله ادامه داد: در بندر امام روزانه تا 3 هزار دستگاه کامیون به طور میانگین تردد می‌کند که 60 درصد آن به حمل کالاهای اساسی تعلق دارد. یعنی 1500 تا 2 هزار دستگاه کامیون لبه دار (کمپرسی) روزانه در بندر امام کالای اساسی شامل ذرت، کنجاله، سویا، جو، شکر، کود و برنج بارگیری و حمل می‌کنند.از بندر شهید رجایی هم شکر و روغن خام حمل می‌شود.

تدبیر ویژه برای افزایش بهره‌وری ناوگان

وی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی ما در راستای افزایش بهره وری ناوگان بود. برای اینکه بهره وری کامیون‌ها افزایش یابد، با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، چند کشتی حمل شکر را برای تخلیه بار به بندر شهید رجایی منتقل کردیم تا کامیون‌هایی که کالای صادراتی را به این بندر حمل می‌کنند، خالی برنگردند و تردد کامیون‌های ما به دو سر پُر تبدیل شود. درنتیجه این اقدامات، ورود و خروج کامیون به بندر شهید رجایی نیز در روزهای اخیر به روزانه به طور میانگین 2 هزار دستگاه کامیون رسیده و 80 درصد آن کالای اساسی است.

گمرک بندر چابهار 24 ساعته شد

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام بعدی را انجام برخی اصلاحات در فرایند کاری بندر شهید بهشتی چابهار اعلام کرد و به خبرنگار مهر گفت: در این بندر، ذرت، شکر و برنج وارداتی مربوط به دولت و بخش خصوصی تخلیه می‌شود اما این بندر وضعیت متفاوتی دارد و مشکلات خاصی دارد و معاون سازمان راهداری در این بندر مستفر شد تا مشکلات را برطرف کند. مهمترین مشکل این بندر این بود که گمرک ساعت 14 تعطیل می‌کرد ولی الان 24 ساعته شده است. مشکل دیگر این بندر، کمبود باسکول و انبار است و ترددها از این بندر سخت است که البته با برخی اقدامات، ترددها از روزانه 200 ورود و خروج کامیون در حال حاضر به 350 دستگاه کامیون در هر روز رسیده است.

وی گفت: بصورت استاندارد، هر کامیون برای ورود به هر بندر و پایانه بار، و تخلیه و بارگیری و صدور بارنامه حداکثر 5 تا 6 ساعت معطل می‌شود اما برخی مشکلات سبب شده تا در بندر چابهار این عدد به چند برابر و حتی به 24 ساعت برسد. در بنادر دیگر هم بعضاً شاهد افزایش ساعت بارگیری هستیم که با همکاری دستگاه‌های مرتبط، مشکلات در حال برطرف شدن هستند. فرآیندها مناسب سازی شده و کامیون داران از این حجم بار استقبال کرده‌اند. به گونه‌ای که همواره در روزهای تعطیل شاهد کاهش ورود ناوگان به پایانه‌های بار بودیم اما در روزهای اخیر حتی روزهای پنج شنبه و جمعه هم رکورد 2750 دستگاه کامیون هم بارگیری داشته‌ایم.

ثبت الکترونیکی اثر انگشت رانندگان کامیون / دست دلالان از پایانه‌های بار کوتاه شد

دغاغله درباره ورود دلالان به پایانه‌های بار هم گفت: گام هشتم این بود که در بندر امام و بندر شهید رجایی سامانه اثر انگشت الکترونیکی را راه اندازی کرده‌ایم و تمام ترددها به داخل پایانه بار تا زمان صدور بارنامه و بارگیری در کامیون با استفاده از اثر انگشت رانندگان انجام می‌شود تا دلالان نتوانند وارد پایانه‌های بار شوند.

وی گفت: در اقدام بعدی، در پایانه‌های بار با همکاری انجمن صنفی رانندگان، نیروی انتظامی شبانه روزی مستقر شده است. و دهمین اقدام هم این بود که اطلاعات بارنامه و بندر به صورت سیستمی در سامانه‌های یکپارچه به صورت شفاف اعلام و ثبت می‌شود.

http://etefagherooz.ir/fa/News/3950/تدابیر-10-گانه-برای-حمل-به-موقع-کالاهای-اساسی-و-محصولات-کشاورزی
بستن   چاپ