به گزارش خبرنگار مهر، صادرات پسته ایران در سال 96 بر اساس آمار منتشر شده توسط گمرک، یک میلیارد و 181 میلیون دلار بود که به 74 کشور جهان صادر شده است.
پسته به عنوان یک محصول منحصر به فرد از دیرباز مورد توجه مصرف کنندگان داخلی و صادرکنندگان بوده، اما در سال جاری با نوسان نرخ ارز در کشور، شاهد افزایشهای غیرمنطقی نرخ خشکبار از جمله پسته بودیم تا جایی که در ماههای اخیر قیمت پسته در بازار داخلی به صورت چشمگیری افزایش یافت که به گفته کارشناسان اتفاقهای از این دست نشان میدهد که دلالان و خرده فروشان داخلی برای سودجویی خود نگاه ویژه ای به این محصول دارند. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که به گفته برخی کارشناسان با وجود نوسان نرخ ارز در کشور، صادرات این محصول نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلیل مشکلاتی در نقل و انتقالات پولی با کاهش عرضه به بازارهای خارجی نیز مواجه شده است و دلیلی ندارد با چنین گران فروشی و قیمتهای نجومی در کشور روبرو شویم.
مظفر محمدی، فعال بازار پسته و عضو هیأت مدیره اتحادیه خشکبار ایران در گفتگو با خبرنگار مهر دو عامل نوسانات دمایی و قیمت را عاملی در خصوص شرایط خاص بازار امسال پسته عنوان کرد و اظهار داشت: عامل اصلی که باعث شد امسال میزان تولید پسته در کشور به شدت افت داشته باشد نوسانات دمایی بود؛ بطوریکه سرمازدگی و سپس گرمای بسیار زیاد فروردین ماه امسال باعث شد که حجم جوانههای زایشی که میبایست به خوشه پسته تبدیل میشدند، ریزش داشته باشد و در نتیجه محصول پسته شکل نگیرد. در نتیجه یکی از عواملی که باعث شد قیمت پسته طی ماههای مختلف سال جاری افزایش یابد، کمبود پسته بود.
وی در خصوص عامل دوم تصریح کرد: دومین عامل اثرگذار در افزایش قیمت پسته در کشور بحث افزایش قیمت دلار بوده است؛ چراکه حدود 90 درصد از حجم تولید پسته ایرانی، صادراتی است و به عنوان کالای صادراتی محسوب میشود و بیشترین ارزآوری را در بین محصولات کشاورزی برای کشور دارد. در نتیجه با افزایش قیمت دلار قیمت پسته هم به طبع افزایش مییابد، در واقع قیمت پسته با قیمت دلار رابطه مستقیمی دارد.