سردار حمیدی تشریح کرد
تحلیل ترافیک و تصادفات تهران در 100 سال اخیر
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 19:36:52
سردار محمد حسین حمیدی   اظهار کرد: نوع خودروها در دهه 40 و 50 و شبکه معابر و نوع ترافیک وضعیت تردد نوع انضباط و فرهنگ ترافیکی که در شهر وجود داشته می‌توان در خصوص فرهنگ ترافیک در آن زمان بیشتر صحبت کرد.

سردار حمیدی بیان داشت: در سال 1279 اولین خودرو وارد تهران می‌شود و در سال 1298 سیستم راهنمایی و رانندگی شکل می‌گیرد که جمعیت 121584 بوده است.

وی افزود: در سال 1284 تعداد خودرو شهر تهران 214 دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران 155 هزار نفر بوده است.

سردار حمیدی گفت: این روند ادامه پیدا می‌کند و در سال 1300 که جمعیت خودرویی 600 دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران 196 هزار نفر بوده است و این زمانی بوده است که از دو سال قبل راهنمای و رانندگی شکل گرفته است و خودروها شماره گذاری می‌شوند و ضوابط مربوط به تردد، تصادف و آئین نامه‌ها از این سال به بعد شکل منظمی به خود می‌گیرد.

وی افزود: جمعیت خودرویی و جمعیت شهری تهران تا سال 1335 یک شیب ملایمی را دارا بوده است و در سال 1335 یک انفجار جمعیتی در خودرو و جمعیت اتفاق می‌افتد که 750 هزار دستگاه خودرو در شهر تهران وجود داشته و جمعیت شهر تهران نیز حدود 1560000 نفر بوده است.

سردار حمیدی گفت: تا پایان سال گذشته جمعیت تهران حدود 13 میلیون نفر بوده و جمعیت به تناسب شناور بودن آن ترافیک سنگینی را ابتدای صبح و آخر وقت‌ها ایجاد می‌کنند. در سال گذشته و در پایان قرن تعداد جمعیت 13 میلیون نفر و تعداد خودرو 7 میلیون خودرو بوده است که این عدد در داخل شهر تهران است که این تعداد خودروهایی که خارج و وارد می‌شوند شناور است که در این آمار نیست و تعداد تردد شناور نیز روزانه سه میلیون خودرو است.

تحلیل ترافیک و تصادفات تهران در صد سال اخیر

وی افزود: شرایط کرونایی این را نشان داد که تردد خودروها چقدر می‌تواند متفاوت باشد و محدودیت‌هایی که اعمال شد مشخص کرد که اگر آن ترددهای شناور وجود نداشته باشد شهر از انضباط بیشتری برخوردار است.

وی بیان داشت: این آمارها نشان می‌دهد جمعیت و تعداد خودروها از آن زمان تاکنون چقدر تغییر پیدا کرده است و یکی از همکاران بنده که در سال 1365 رئیس پلیس راهور تهران بوده است در کتابی نوشته است که ساعت 10 شب که برای استراحت می‌رفتیم تازه تقاطع بهبودی و آزادی قفل می شده است.

سردار حمیدی گفت: از آن زمان تا کنون شهر توسعه پیدا کرده است و اگر سامانه‌هایی مانند بی آرتی، مترو تونل‌ها و … نبود واقعاً اتفاقات بدی روی می‌داد و سفرهایی که در تهران به تعداد 20 میلیون سفر اتفاق می‌افتد و همین انضباط به پلیس کمک کرده است و شبکه معابر و اصلاحات هندسی روی داد و راه‌ها و بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها توانست شهر را نجات دهد.

وی افزود: عمدتاً توجه ما در این قرن به افزایش خودروها بوده است و ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه بدهیم را دچار مشکل می‌شویم.

وی گفت: در 10 سال گذشته مثلاً در سال 1389 ما 1052 نفر در سال کشته داشتیم که سهم شهر تهران 4 و نیم درصد بوده است که این آمار به مرور کاهش پیدا کرد و در سال گذشته به 3و نیم درصد رسید و همین تصادفات علیرغم جمعیت خودرویی و افزایش جمعیت می‌بینیم که تصادفات در سال گذشته کاهش داشته و در سال گذشته تعداد کشته‌ای تصادفات به 584 نفر رسید یعنی به تناسب جمعیت و خودرو کاهش خیلی خوبی را از این نظر شاهد بودیم.

تحلیل ترافیک و تصادفات تهران در صد سال اخیر

رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: اولین کاری که می‌بایست در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است و اگر بخواهیم شهر را به همین صورت به خودرو واگذار بکنیم که نمی‌شود و چقدر می‌خواهیم کمربندی و تونل راه بسازیم لذا اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راه‌هایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده نمایند و مسیرهای دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

سردار حمیدی گفت: سازمان محیط زیست و بیمه شهرداری‌ها و دولت می‌توانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم نمائیم.

وی گفت: وقتی قانونی در مجلس وضع می‌شود تبعات آن را در کف خیابان می‌بینیم که معلوم می‌شود انضباط حاکم می‌شود یا خیر اگر هزینه تخلف بالا و پایین برود شما اثر آن‌را کف خیابان می‌بینید و اینها می‌تواند دست به دست هم دهد و بازدارندگی را بالا ببرد و می‌بایست شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی نمائیم هدف ما در ابتدای قرن جدید با این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد نمائیم.

وی در خصوص محدودیت‌های ترافیکی در روز انتخابات نیز گفت: تبعا با انتخاب صندوق‌ها و جانمایی آنها ما محدودیت‌های مقطعی را خواهیم داشت تا مردم و شهروندان بتوانند به سهولت برای رأی دادن حضور یابند و همکاران بنده برای سهولت تردد در اطراف صندوق‌ها حضور دارند و به موقع اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت

http://etefagherooz.ir/fa/News/14634/تحلیل-ترافیک-و-تصادفات-تهران-در-100-سال-اخیر
بستن   چاپ